Jon-Frede Engdahl

 

Bilde 2025.jpg

Gründer, leder og foredragsholder med mat som utgangspunkt og merkevare som verktøy

«Jon-Frede var en perfekt start på dagen! Han styrket våre ideer og tok dem videre mot konklusjoner. Hans sterke formidling av hvordan tenke butikk med hjertet og å være tro mot det man skal levere, var enormt inspirerende!»    

- Ole Christian Tilset, Mjøsgårdene

 

 
orator_dots
 

Jon-Frede Engdahl har vært med å starte flere av Norges mest profilerte konsepter innen mat, merkevare og bærekraft. Han er en av gründerne bak Kolonihagen – en av landets tydeligste merkevarer for ansvarlig matproduksjon, bygget fra kjøkkenbenken hjemme og i dag på vei mot milliardomsetning i norsk dagligvare. I dag leder han Kolonihagen i det daglige, og kombinerer gründerblikk med verdibasert ledelse og langsiktig forretningsutvikling.

Han var også én av tre som grunnla Michelin-restauranten Maaemo, og har etablert både designbyrå, reklamebyrå og forlag. I tillegg er han styreleder i Cultura Bank – Norges eneste fulltransparente, verdidrevne bank – og i The Oslo Company, et ledende reklame-, design- og produksjonsbyrå med bredt nedslagsfelt innen kreativ næring.

Gjennom foredragene sine deler han ærlig og engasjerende fra over 20 år som seriegründer og endringsagent. Han snakker om hva det faktisk krever å bygge noe ekte, om å møte motstand med mot, og om hvordan man kan gjøre verdier til virksomhet.

«Jeg tror ikke på snarveier. Skal du skape noe som varer, må du tørre å stå i det vanskelige. Du må gjøre feil. Og du må være allergisk mot stillstand.»

Jon-Frede holder foredrag for næringsliv, organisasjoner, akademia og offentlig sektor. Han tilpasser alltid innholdet til oppdragsgiver, og formidler med glød og tyngde om temaer som inspirerer til nytenkning, handling og bevegelse. Han har også holdt to TEDx-foredrag om kreativitet og begrensning som drivkraft.

Noen av temaene han holder foredrag om:

  • Hvordan bygge en merkevare fra kjøkkenbenken til matvarehyllene

  • Verdibasert ledelse i praksis

  • Mat som kultur, identitet og samfunnsendring

  • Bærekraft med bunnlinje – hvordan gjøre ansvar lønnsomt

  • Kreativitet gjennom begrensninger

  • Ærlig entreprenørskap – med feiling som metode

  • Hva vi lærer av det vi tør å gjøre annerledes

Som rådgiver kan Jon-Frede bistå innen:

  • Konseptutvikling for mat, bærekraft og merkevarer
  • Strategisk rådgivning for verdidrevne virksomheter
  • Innovasjonsprosesser i etablerte og nye selskaper
  • Merkevare- og kommunikasjonsstrategi
  • Kreativ ledelse og organisasjonsbygging
 
dots_color.png
 
 

Kontakt oss om Jon-Frede

bg_red.png
 

Forespørsel